Chyba każdy z nas słyszał o zdrowotnych właściwościach czosnku. Jest to najczęstszy domowy sposób na walkę z przeziębieniem. Czy jednak skutecznie wykorzystujemy czosnek do walki z chorobą? Sprawdź, jak wykorzystać wszystkie lecznicze właściwości czosnku i nie daj się jesiennemu przeziębieniu!

Aby nasz organizm pokonał przeziębienie lub grypę, należy przyjmować go codziennie. Tylko regularna terapia czosnkiem wzmocni nasz system odpornościowy, a dzięki temu szybciej pozbędziemy się chorobotwórczych drobnoustrojów z naszego organizmu. Sprawdźmy, ile należy jeść czosnku i który rodzaj czosnku jest najlepszy.

Czosnek na przeziębienie

Czosnek – właściwości lecznicze

Czosnek zawiera witaminy z grupy B, flawonoidy oraz:

  • witaminę C – która pomaga w prawidłowej pracy układu odpornościowego i nerwowego, pomaga w przyswajaniu żelaza, wpływa na zmniejszenie uczucia zmęczenia i znużenia;
  • potas – pomaga utrzymać właściwe ciśnienie krwi, oraz prawidłowe funkcjonowanie mięśni i układu nerwowego,
  • magnez – niweluje uczucie zmęczenia, pomaga utrzymać prawidłową równowagę elektrolitową organizmu,
  • żelazo – pomaga w prawidłowym transporcie tlenu i utrzymaniu właściwego metabolizmu energetycznego.

Jaki rodzaj czosnku wybrać?

Najlepsze właściwości lecznicze posiada czosnek zwyczajny, oraz ten występujący w Polsce w stanie dzikim, czyli niedźwiedzi. Unikajmy czosnku importowanego m.in. z Chin.

Czosnek działa bakteriobójczo, grzybobójczo i przeciwgrzybiczo z uwagi na zawartość związków siarki i olejków eterycznych. Związki siarki zwalczają drobnoustroje i pobudzają białe krwinki do obrony naszego organizmu przed wirusami i bakteriami. Stosowanie czosnku we właściwy sposób, pozwoli naturalnie pokonać pierwsze objawy infekcji.

W jaki sposób jeść czosnek, aby pokonać przeziębienie?

Czosnek należy jeść regularnie, aby móc wyleczyć grypę lub przeziębienie. Wystarczą 2-3 ząbki surowego czosnku, aby móc zwalczać infekcje. Najlepszym sposobem na przyswojenie wszystkich cennych składników czosnku, jest zgniecenie go ok. 10 minut przed spożyciem. Po zgnieceniu czosnku zaczynają się otwierać błony komórkowe, które uwalniają enzym - allinazę. Pod wpływem tego enzymu czosnek zaczyna wykazywać działanie antybiotykowe. Najbardziej aktywne związki to allicyna i tiosulfinat. To te substancje osłabiają wirusy grypy i przeziębienia.

Czosnek należy przyjmować na surowo, gdyż gotowanie go powoduje, że czosnek traci wszystkie właściwości bakteriobójcze, z wyjątkiem przeciwgrzybiczych. Natomiast podczas smażenia, czosnek traci najwięcej substancji zdrowotnych.

Kto powinien unikać jedzenia czosnku?

Nie powinniśmy przesadzać z ilością czosnku, który spożywamy, gdyż pojawią się niepożądane efekty. Przyjmowanie zbyt dużej ilości czosnku powoduje wzdęcia, oraz podrażnia wątrobę oraz błonę śluzową przewodu pokarmowego. Powinny go unikać osoby z ostrym i przewlekłym nieżytem jelit i żołądka.

Także osoby chorujące na cukrzycę powinny być ostrożne przy spożywaniu czosnku, szczególnie te ze skłonnością do zbyt niskiego poziomu cukru we krwi oraz osoby zażywające insulinę w zastrzykach.

Kobiety w ciąży powinny spożywać czosnek w niewielkich ilościach.

Czosnku powinny unikać kobiety, które karmią piersią. Zapach czosnku przenika do mleka, a to może odstraszyć dziecko od ssania piersi. Również niemowlęta, które nie ukończyły 10 miesiąca życia, nie mogą jeść czosnku, natomiast dzieci starsze w bardzo małych ilościach.

Czosnek na przeziębienie

Sposoby przyjmowania czosnku

Czosnek tylko w surowej postaci nie traci żadnych ze swoich cudownych właściwości leczniczych. Można go również stosować do sporządzania potraw, ale pamiętajmy, aby go nie gotować i nie smażyć. Z czosnku możemy przygotować masło czosnkowe, posmarować pieczywo rozgniecionym ząbkiem, możemy go dodać do mleka z miodem, a także przygotować syrop czosnkowo-miodowy lub czosnkowo-cytrynowy.

Aby pozbyć się jego intensywnego smaku, można go spożywać z natką pietruszki, tymiankiem, miętą lub popijając czerwonym winem.