Witamina C, czyli kwas askorbinowy jest jedną z najważniejszych witamin, których nie może zabraknąć w naszym codziennym żywieniu. Potrzebują jej zarówno dorośli, jak i dzieci.

Witamina C jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, gdyż uczestniczy w wielu jego procesach:

  • poprawia pracę serca i układu krwionośnego oraz obniża ciśnienie krwi,
  • usprawnia proces wytwarzania się ciał odpornościowych,
  • pomaga w przyswajaniu żelaza,
  • przyspiesza gojenie się ran,
  • jest pomocna w zrastaniu się kości

Co ma najwięcej witaminy C?

Największe zapotrzebowanie na tę witaminę jest u kobiet w ciąży i karmiących, u osób starszych, chorujących na cukrzycę i nadciśnienie tętnicze, palących papierosy, u osób chorujących na zaburzenia czynności jelit, u zestresowanych, a także uprawiających wysiłek fizyczny.

Do czego prowadzi niedobór witaminy C?

Niedobór tej witaminy w naszym organizmie prowadzi głównie do:

  • niedokrwistości,
  • obniżenia odporności,
  • trudności w gojeniu się ran,
  • braku apetytu,
  • bólów mięśni,
  • osłabienia i apatii,
  • pojawienia się szkorbutu,
  • osteoporozy,
  • nadczynności tarczycy,
  • pękania naczyń krwionośnych

Witaminę C znajdziemy przede wszystkim w świeżych warzywach i owocach.

Warzywa, w których występuje witamina C to przede wszystkim:

  • papryka,
  • ziemniaki,
  • pomidory,
  • kapusta,
  • szpinak,
  • cebula,
  • szparagi,
  • karczochy,
  • kalafior,
  • brokuły,
  • natka pietruszki,
  • brukselka

Co ma najwięcej witaminy C?

Natomiast owoce obfitujące w naturalną witaminę C to:

  • cytryny,
  • pomarańcze,
  • czarna i czerwona porzeczka,
  • owoce dzikiej róży,
  • truskawki,
  • maliny,
  • agrest,
  • jagody,
  • grejpfruty,
  • ananasy,
  • kiwi,
  • banany,
  • jabłka,
  • gruszki

Co ma najwięcej witaminy C?

Witamina C występuje nie tylko w owocach i warzywach, ale także innych roślinach. Są to przede wszystkim: rokitnik, pokrzywa, szczypiorek, owoce głogu, igliwie świerku i sosny oraz owoce jarzębiny.

Warzywa i owoce powinniśmy spożywać głównie na surowo, gdyż witamina C jest bardzo wrażliwa na światło, wysoką temperaturę i powietrze, przez co bardzo szybko traci swoje właściwości zdrowotne.