Banany są owocami o oryginalnym kształcie, najczęściej koloru żółtego, choć zdarzają się też czerwone. Zawierają cenne składniki i wiele wartości odżywczych. Przyjrzyjmy się bliżej temu tropikalnemu owocowi.

Banan jest jednym z najczęściej jedzonych owoców tropikalnych przez Polaków. Bardzo szybko zaspokaja głód. W 100 g banana jest 84 kalorii, a to dlatego, że zawieraja dużo węglowodanów. Średniej wielkości banan dostarcza nam około 120 kalorii. Banany zawierają dużo błonnika i kwasów tłuszczowych. Znajdziemy w nich także mnóstwo potasu, wapnia, magnezu, fosforu, selenu i innych witamin, dlatego są polecane dzieciom i osobom aktywnym fizycznie i umysłowo.

  • Witaminy: A, C, E, witaminy z grupy B,
  • Składniki mineralne: magnez, potas, fosfor, wapń, selen,
  • Związki bioaktywne: karotenoidy.

Właściwości bananów

  • obniżają poziom złego cholesterolu LDL,
  • zwiększają poziom dobrego cholesterolu HDL,
  • zapobiegają nadciśnieniu,
  • wpływają pozytywnie na układ krążenia,
  • błonnik, który zawierają, poprawia perystaltykę jelit,
  • pomagają w leczeniu wrzodów przewodu pokarmowego,
  • działają regenerująco na błonę śluzową żołądka,
  • wzmacniają odporność,
  • mają działanie uspokajające,
  • są moczopędne,
  • są zalecane przy niestrawności.

Banany w kuchni

Owoce te możemy spożywać w każdej postaci: surowe, smażone i suszone. Są dodatkiem do ciast, koktajli, deserów, owocowych sałatek, możemy z nich przygotowywać także zdrowe chipsy bananowe.

Banan

Maseczka z banana

W domowym zaciszu możemy sobie przygotować własną maseczkę z banana, którą nakładamy na twarz. Należy rozgnieść pół dojrzałego owocu z łyżką jogurtu naturalnego lub miodu. Nakładamy maseczkę na kwadrans, po czym zmywamy letnią wodą.

Osobom z cukrzycą i borykającym się z nadwagą, nie poleca się jedzenia bananów.